fredag 5. april 2013

Bøker lest i 2013; #10

Den tiende boka jeg leste i 2013 var
YATZY av Harald Rosenløw Eeg.

 

Denne boka er pensum i norsk, og siden den ikke var å få tak på annen måte har jeg lest den på e-bok. 
Boka ble utgitt i 2004, og vant Brageprisen i kategorien barne- og ungdomsbøker. 
Det forstår jeg godt, for Yatzy er ganske enkelt ei god bok! 

Omtale fra forlaget
Dag Vidar skal begynne på nytt. Igjen. Ny skole, nye foreldre, ny bror, nye venner. En stund går det bra. Men så er det alltid noe uhyggelig du ikke blir kvitt, samme hvor mye du prøver. Noe som dukker opp når du minst venter det, og som kan ødelegge alt på no time. Og hvem skal du stole på når det du frykter aller mest, plutselig er rett foran øynene på deg? Den prisbelønte forfatteren Harald Rosenløw Eeg har skrevet en sprakende og sterk historie om Dag Vidar som er ute og sykler på leting etter fotfeste.

Forfatteren skriver ekte, troverdig og vakkert om vanskelige ting. 
Jeg skal vurdere denne boka til bruk på ungdomstrinnet, og den kan absolutt brukes i skolen. Men jeg tror den må brukes med forstand, og følsomheten i boka må tas på alvor. Temaet i boka er ikke enkelt. Flere vil kunne kjenne seg igjen, og det krever omtanke fra en lærer som velger å bruke den i undervisningen. At den kan åpne for gode samtaler rundt et vanskelig tema er helt klart.

ANBEFALES!!

Årets andre e-bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)