fredag 18. oktober 2013

Bøker lest i 2013; # 37



Det er på tide å oppsummere noen av bøkene jeg har lest i høst...


Bok nr. 37 i 2013 ble

ERASMUS MONTANUS
av Ludvig Holberg.

Dette er en av pensumbøkene i norsk dette semesteret, og jeg vet ikke om jeg hadde kommet på å lese den om det ikke hadde vært sånn.
Ikke for det; den godeste Erasmus er ganske fornøyelig!

Bokomtale: "Bondesønnen Rasmus Berg er påkostet utdannelse og hever seg over sin opprinnelige stand ved å kalle seg Erasmus Montanus. Tilbake i bygda plager han familie og venner med studentøvelser i diskusjonsteknikk. Han står i sterk kontrast til sin jordnære bror Jacob, som bare er interessert i nyttig kunnskap. Med sitt akademiske jåleri holder Erasmus også på å ødelegge forholdet til sin forlovede, og familien fortviler over ham. Derfor blir han lurt inn i et narrespill av en løytnant som vil skrive ham ut som soldat. Først når det omtrent er for sent innser Erasmus hva som er best for ham selv og andre."

Dette er en riktig gammel klassiker fra 1731, skrevet som skuespill, og vist første gang på teateret i 1747. Det gjør språket litt vanskelig; det gikk jo på dansk på den tida - og for ikke å snakke om de mange setningene på latin.
Jeg er særdeles dårlig i latin! Det er godt de setningene er oversatt(bortsett fra at oversettelsen kommer helt bak i boka, og den så ikke jeg før jeg var ferdig). ;-)

Nok om det - Erasmus Montanus og Ludvig Holberg er nå en gang en del av kulturarven vår - og nå er den lest! :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)