mandag 28. oktober 2013

Bøker lest i 2013; # 40



Bok nr. 40 i år må jeg bare innrømme at jeg slet meg gjennom. 
Men pensum er pensum og må leses.
Jeg blir nok aldri noen Hamsun-fan...
Boka det er snakk om er nemlig

SEGELFOSS BY

På bokas bakside:
Segelfoss by utkom første gang i 1915, og er en fortsettelse av Børn av tiden. Det er en roman om rotløsheten og hulheten i det moderne miljø, skapt gjennom Holmengraas foretaksomhet som forvandlet området rundt Segelfoss til by. Det er en godtkjøpskultur som har utviklet seg, med Theodor på Bua, som den fremste eksponent. Han skaper ingen verdier, han bare omsetter. Segelfoss by er blitt en maurtue hvor fellesskap og sammenheng er borte. Rådboten mot ondet er jordbruket, mente Hamsun, som selv hadde brutt opp ny jord og tappet myrer på sin gård på Hamarøy. Det var ut fra dette syn han skrev Markens grøde som utkom i 1917.

Jeg burde muligens ha lest Børn av tiden først, og jeg burde framfor alt kanskje ha lest denne boka fordi jeg ville, ikke fordi jeg måtte, - men det går jo bra med veldig mange andre bøker, uten at jeg får noen stor antipati mot dem... Vel, jeg syntes denne var tung og lang og slitsom å lese. Det skal sies at den tok seg bittelitt opp etter hvert, men - nei, det var ingen fornøyelse å lese den.
Med fare for å få noen Hamsun-elskere på nakken...
Jeg har likevel en eller annen gang tenkt å lese Markens grøde. Kanskje mitt Hamsun-syn endrer seg da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)