søndag 24. november 2013

Bøker lest i 2013; # 42

Bok nr. 42 i år ble
Den fremsynte 
av Jonas Lie

Dette var nok ei pensumbok i norsk, og en av dem jeg likte aller best av de vi har lest dette semesteret.
Den fremsynte var Jonas Lies debutbok og ble utgitt i 1870. Undertittelen på boka er Billeder fra Nordland, og Lie maler stemningsfylte bilder av Nordland for leseren. Noe av det jeg likte aller best med boka, var hans beskrivelse av nordlendingen. ;-)

Hovedpersonen i boka er David Holst, og vi blir kjent med ham både som barn og voksen, gjennom egne berettelser og gjennom vennens fortelling. David bærer med seg en arv av tungsinn og sinnssykdom, og blir anbefalt av legen å aldri gifte seg. Et sentralt spørsmål i boka er om kjærligheten til Suzanne likevel kan være sterk nok til å jage bort sykdommen. Dessverre får kjærligheten mellom dem tragisk utgang...

Dette er ei vakker bok av en av de fire store, og jeg forstår veldig godt hvorfor Lie regnes blant de fire. Fikk lyst til å lese mer av ham - bare jeg blir ferdig med alt tekstpensumet, slik at jeg kan velge hva jeg vil lese selv... :-)

ANBEFALES!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)