søndag 24. november 2013

Bøker lest i 2013; # 44

Bok nr. 44 i 2013 ble
Hellemyrsfolket 
av Amalie Skram

som faktisk består av fire bøker;
Sjur Gabriel, To venner, S.G. Myre og Avkom.

Sjur Gabriel var pensumbok i norsk, og den likte jeg så godt at jeg bestemte meg for å lese alle fire bøkene mens jeg var i gang.
Måtte jo ha med meg hele historien til Sjur og Oline og avkommet deres.

Hellemyrsfolket ble utgitt i tidsrommet 1887 til 1898. Romansyklusen er Skrams største dikteriske bedrift og betraktes som et av hovedverkene i norsk litteratur. Verket er dessuten et av høydepunktene i den norsk naturalismen. Handlingen følger et knippe skjebner i Hellemyr-slekten, og betoner problematikk omkring arv og miljø: Har mennesket frihet til å velge sitt liv? Eller er dets livsløp forutbestemt?
I tillegg til å tegne skarpe portretter av skikkelser som Oline, Sjur Gabriel, Sivert, Severin og Sofie, gir Amalie Skram også et presist bilde av de sosiale forholdene som preger disse menneskene. 
Hellemyrsfolket er en mektig slektssaga som holder leseren fanget fra første side.

En liten "advarsel": naturalismen og realismen er fremtredende - dette er ingen "feel-good-roman" - den er heller litt dyster. Likevel finnes det masse humor, spesielt i måten karakterene tegnes. 
ANBEFALES! 

1 kommentar:

  1. Disse har jeg lest for veldig lenge siden.. Men nå fikk jeg lyst til å titte i dem igjen!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)