søndag 19. januar 2014

Bøker lest i 2014; #4

Den fjerde boka i år ble
MEDMENNESKE
av Olav Duun.

Etter å ha lest flere norske klassikere i siste halvdel av 2013, hadde jeg lyst til  å lese Olav Duun også. Duun vokste opp på Jøa, som ikke ligger langt fra mitt hjemsted, og det er en av grunnene til at jeg hadde lyst til å lese noe av han. Duun skriver på nynorsk, med sterke innslag av namdalsdialekten, noe jeg personlig synes er spennende. Et lett språk kan jeg vel likevel ikke si at han har.

Medmenneske er første bok i triologien om Ragnhild, og ble utgitt i 1929. Dette er nok Duuns mest kjente og mest leste bok. Historien om Ragnhild som drap svigerfaren Didrik har jeg kjent til lenge, men jeg har aldri tidligere lest bøkene. Selv om jeg kjente til hvordan det hele ville ende, var det ikke negativt for leseopplevelsen.

Duun bygger opp historien rundt Ragnhild og Didrik, rundt kampen mellom det gode og det onde. Didrik er i konflikt med de fleste, og Ragnhild på sin side ser det beste i alle.

Historien bygges opp av konflikter og problemer, og til slutt erkjenner Ragnhild at det nok ikke bor noe godt i Didrik. Han står i veien for andres lykke, spesielt Håkon, yngste sønnen til Didrik og Ragnhilds ektemann. For å berge mannen og gjøre framtida hans lysere ender hun opp med å drepe Didrik. 
Det er bare det at "ein drep ikkje det vonde med øks". 

Det hun har gjort ødelegger forholdet til Håkon, han vil visst ikke berges fra faren..., og slett ikke leve sammen med en morder. Ragnhild erkjenner drapet på Didrik for lensmannen og hun havner på tukthuset.
En tragisk utgang for alle involverte.


...men det finnes en fortsettelsen på historien;
Ragnhild og Siste leveåre
De er de neste på leselista mi.

2 kommentarer:

  1. Har hørt om Olav Duun, men disse bøkene har gått meg hus forbi...
    Takk for tips!
    God søndagskveld! :)

    SvarSlett
  2. Eg las bøkene om Ragnhild for mange titalls år sidan.
    No freistar du meg til å ta dei fram og lese dei på nytt :)

    Ynskjer deg ein fin kveld :)

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)