mandag 27. januar 2014

Bøker lest i 2014; #7

Bok #7 i 2014 ble
HAUGTUSSA
av Arne Garborg

I hele fjor hadde jeg planer om å lese Haugtussa. Det ble med tanken da, men jeg tok med meg lesemålet inn i 2014.
Denne diktsamlingen ble utgitt første gang i 1895.

I diktverket Haugtussa er Veslemøy hovedpersonen. Hun er ei synsk gjeterjente som har evnen til å se mørkemaktene. Hun blir kjær i Jon, som svikter henne, og dette får henne nesten til å gi etter for de mørke maktene hun aner finnes rundt henne.
Diktene i Haugtussa varierer mellom vare og vakre skildringer av natur og kjærlighet, og mørkere dikt om onde makter som påvirker menneskene. 

Språket er gammeldags og tungt, men likevel vakkert og poetisk. Å lese disse gamle diktene gjør noe med meg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)