fredag 2. mai 2014

Bøker lest i 2014; #20

Jeg har visst litt å ta igjen når det gjelder omtale av bøkene jeg har lest. Ligger litt etter.
Men altså; bok # 20 i år ble

SKYSKRAPERENGLER
av Tove Nilsen.

"Vi kom fra alle kanter av landet, fra myggviddene i nord og svaberga i sør, fra de regnpiska fergekaiene i vest og de mørke granskauene i øst. Vi bar med oss måkeskrik og maskinlarm, fjøslukt og kontorstøv, elvesang og gatespråk. Som farende fanter med vaklende flyttelass bakpå kjøretøyer som segna under vekta av vår samla eiendom kom vi humpende så søla skvatt."

Skyskraperengler handler om en ny epoke her i landet. Det flyttes til drabantbyer, i høyhus, og plutselig skal mange mennesker bo oppå hverandre, sammen, nært, på godt og vondt.
Tove Nilsen skriver godt om hvordan det var å vokse opp i dette, og hvordan barndom er med på å forme oss. Slik var det også med barndommen på slutten av 50-tallet, i Oslos drabantbyer.

Nostalgisk og realistisk tar Skyskraperengler meg tilbake til ei anna tid, ei tid jeg er for ung til å ha opplevd, men denne boka gir meg en levende smakebit.

1 kommentar:

  1. Dette er en typisk bok fra Tove Nilsen, realistisk og velskrevet. Hun tar ofte miljøene på direkten, slik som her. Jeg er ikke vokst opp i drabantbyen, men kjenner dette likevel, da dette også er min barndom.

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)