torsdag 19. juni 2014

Bøker lest i 2014; #29

Bok #29 i 2014:
STORA EMILBOKEN
av Astrid Lindgren.

Denne boka kjøpte jeg i fjor sommer på en av turene til Sverige - på svensk.

Som framtidig norsklærer er det viktig å lese både barne- og ungdomsbøker,
og Emil er en del av kulturarven, 
om han er aldri så svensk.
Nabospråkundervisning er forresten en del av fagplanen i norsk, og da er Emil en selvfølge, synes jeg
Å lese Emil på svensk blir liksom mer riktig 
enn å lese det på norsk. ;-)

Når man leser Emil på svensk, hører man Astrid Lindgrens stemme, 
i hvert fall en som er vokst opp med Emil i barne-tv, 
uten dubbing.
Og bok og film stemmer godt overens. 
Jeg hører dem alle sammen mens jeg leser; 
både Emil, Ida, farsan og Lina - og alle de andre.
Dialogen er tatt direkte fra boka, og når man kjenner historien godt, 
blir alt levende igjen mens man leser.
Her møter vi alle de kjente historiene
- og i tillegg får man en overraskelse.
Jeg hadde aldri før hørt eller lest eller sett historien om 
da Alfred var på militærøvelse.

Her kan jeg ikke annet enn 
å ANBEFALE!
VARMT.

1 kommentar:

  1. Hm ... Ble den borte tro?
    Alltid best (om mulig) å lese litteratur på originalspråket.
    Godt at man lærte å lese både dansk og svensk på min skole, den gang da :)
    Ha en flott dag.
    Mormor

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)