onsdag 16. juli 2014

Bøker lest i 2014; #36


MALSTRØMMEN
av Frode Granhus
ble bok #36 i år.

Av og til roter jeg litt mer med hodet mitt enn det som godt er. ;-) Hørte første gang om Frode Granhus i vinter og bestemte meg for å lese bøkene hans, sånn etter hvert. Malstrømmen kom jeg over som tilbud i en eller annen e-bok-app, så jeg lastet ned den og lot den ligge litt på vent(jeg skulle bare lese noe annet på leselista først).

Før jeg fikk begynt å lese den, klarte jeg av en eller annen grunn å innbille meg selv at Malstrømmen var den andre av Granhus' bøker, og at jeg måtte få tak i og lese Stormen først. Da sommerferien begynte, stakk jeg innom biblioteket og fikk lånt Stormen - men etter å ha lest litt ante jeg uråd - og dobbelsjekket litt. Ganske riktig; Stormen var bok 2, mens Malstrømmen var den første av Lofot-krimbøkene.
Da var det bare en ting å gjøre; legge bokmerket på plass i Stormen og lese Malstrømmen først.

Begge ble lest rimelig raskt etter hverandre. :-)
Dette er god krim, spennende og uforutsigbar.

Landegode utenfor Bodø: Et uhyggelig skrik tiltrekker seg oppmerksomheten til to unggutter som leker på svabergene. I vannkanten finner de en mann - lenket fast med hendene i det iskalde vannet. 
Ved kysten av Bergland, om lag 30 mil nord for Bodø, flyter en porselensdukke i land. Det gamle ekteparet som finner den, synes den varsler om ufred, men for den nyinnflyttede lensmannsbetjenten Niklas Hultin fortoner dukkefunnet seg som barnemat etter jobben i hovedstaden.
Etter hvert sprer uhyggen seg, og en dag blir en kvinne funnet bevisstløs i strandkanten, ikledd lignende kjole som dukken...
Flere tragiske historier flettes elegant sammen i denne intenst spennende kriminalromanen med handling fra Nord-Norge.

ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)