fredag 18. juli 2014

Bøker lest i 2014; #42

Bok #42 i år ble
MARKENS GRØDE
av Knut Hamsun.

Markens grøde ble utgitt første gang i 1917, og Hamsun mottok Nobels litteraturpris for denne romanen i 1920.

Romanen handler om Isak som rydder ny mark og bygger opp en gård uti utmarka; Sellanrå.
Isak møter mange utfordringer og vanskeligheter, både for seg selv, kona Inger og resten av familien, men han er en arbeidskar som arbeider seg opp sakte, men sikkert, og sammen overvinner de vanskene.


Markens grøde er en historisk roman om utviklingen av nordnorsk landbruk, nyrydning og overgangen fra natural- til pengehusholdning.


Jeg er ingen erklært Hamsun-tilhenger, men syntes det var for ille å gi opp en av våre mest kjente forfattere etter bare to bøker.
Siden jeg var skuffet over den siste jeg leste: Segelfoss by, - fant jeg ut at det kunne være greit å ta for seg den han tross alt fikk Nobelpris for. Det burde vel borge for kvalitet...
Og jeg likte nok Markens grøde mye bedre enn Segelfoss. Kanskje jeg skulle forsøke meg på enda ei bok av den godeste Hamsun? 
Men det blir ikke i år. Kanskje neste år...?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)