onsdag 31. desember 2014

Bøker lest i 2014; #63

Bok #63 i 2014
ble
FRU INÉS
av Amalie Skram

Etter å ha sett på lesemålslista mi for 2014 første juledag, oppdaget jeg at jeg manglet en klassiker...
... og siden jeg fikk gratis tilgang til Storytel, som Buzzador, like før jul, passet det bra å ta en titt der etter en lesverdig klassiker(akkurat som om ikke alle klassikere er det?)

Siden Storytel har flest lydbøker, og jeg var på utkikk etter noe jeg kunne lese på senga(da egner lydbøker seg dårlig har jeg funnet ut - lett for å sovne av og gå glipp av mye av historien...), endret jeg innstillingene til å gjelde e-bøker, og da dukket det opp mange godbiter. :-)
I fjor leste jeg Hellemyrsfolket av Amalie Skram, og da bestemte jeg meg for å lese mer av henne. Sånn har det ikke blitt - før nå.
Plutselig var hun tilgjengelig, i hendig format, på min smartphone, og valget falt denne gang på Fru Inés - mest fordi den ikke er så lang, og jeg ville rekke over flest mulig bøker i romjula...

Fru Inés er en kjærlighetsroman om den spanskfødte Inés' kjærlighet og erotiske frigjøring, og miljøet rundt henne i Konstantinopel. Utgangspunktet er et ekteskap med en stor aldersforskjell mellom mann og kvinne, hvor forfatteren setter søkelyset på kvinnelig seksualitet og frigiditet.
Romanen regnes blant Skrams ekteskapsromaner og karakteriseres som den dristigste og dystreste.

Her er det med andre ord både hjerte og smerte og "no happy ending".
Likevel; ANBEFALES.


Kilder: Storytel og Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)