søndag 18. januar 2015

Bøker lest i 2015; #1

Jeg gikk ut "hardt" fra start i år,
og begynte med en utenlandsk klassiker, 
på engelsk.

Bok #1 i 2015 ble
The Great Gatsby
av Francis Scott Fitzgerald

Omtale: Jay Gatsby har slått seg opp til millionær, og holder selskaper for hundrevis av mennesker. Han har fått alt han kan peke på, og nå retter han sin lengsel mot det uoppnåelige. Hans eneste virkelige drøm er å vinne tilbake sin fordums elskede, Daisy. Men Gatsby blir selv et offer for suksessmyten.

Romanen er en av Amerikas mest anerkjente gjennom tidene og vi blir kjent med "den gåtefulle Jay Gatsby" gjennom naboen, Mr. Carraway, sine øyne. Vi presenteres for de tilsynelatende glade 20-årene, og "fortellingen er en blendende skildring av rikdom og overklasse, sosietetsliv og ensomhetsfølelse."


Dette er ei bok jeg har hatt planer om å lese lenge, og jeg er glad jeg valgte å lese den på originalspråket. Selv om jeg ikke leser mye engelsk, og det er en god del bruk av dialekt, var den grei å lese og forstå.
En av de bøkene man bør ha lest, tenker jeg.



Utenlandsk klassiker, lest på engelsk, som e-bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)