søndag 6. desember 2015

Bøker lest i 2015; #40

Bok #40 i 2015 ble
PEER GYNT
denne gang med tre forfattere:
Ibsen, Moen og Mairowitz

Ved å lese denne boka slo jeg flere fluer i ett smekk. Jeg fikk lest en klassiker, men i nytt og spennende format - som tegneserie.

Stormannsgal, egoistisk, hyklersk og amoralsk – dette er bare noen av karakteristikkene av Peer Gynt. Bondegutten fra Gudbrandsdalen som er seg selv nok, slutter likevel aldri å fascinere oss nordmenn.

Originalhistorie og språk er beholdt i stor grad, men tegneren har tatt seg noen kunstneriske "friheter". 
Noe av dem som er nevnt med noen få setninger i originalen, har fått litt mer plass i tegningene.
Gammelt språk og rimene er beholdt.

Dette representerer en fantastisk mulighet til å bli kjent med en norsk klassiker for dagens ungdom!

Tilfeldighetene ville at vi fikk besøk av tegneren Geir Moen i en av klassene jeg underviser i norsk på videregående, et par uker etter at jeg hadde lånt denne på biblioteket.
Det var et meget interessant besøk og elevene var "på" og stilte mange spørsmål til Moen. Et besøk vi husker!

ANBEFALES!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)