mandag 7. desember 2015

Bøker lest i 2015; #44

Bok #44 i 2015 ble
INNSIRKLING
av
Carl Frode Tiller

Fra bokas bakside:
David hugsar ikkje kven han er. Ein avisannonse oppfordrar nære og kjende til å skrive brev til han, for å gi han minna tilbake. Ungdomsvenen Jon, ein musikar i ferd med å miste fotfestet, stefaren Arvid, ein prest som ventar på å døy, og ungdomskjærasten Silje, ei snart middelaldrande kvinne som kanksje er på veg bort frå mannen sin, bestemmer seg for å svare. Breva gir ein uventa sjanse til å fortelje om sine eigne liv, samtidig som dei sirklar inn Davids historie.


Den første av bøkene i Innsirkling-trilogien, som har fått god mottakelse og omtale. Jeg hadde blant annet lest om bøkene og forfatteren i lokalavisa. Tiller er fra Namsos, den nærmeste byen her jeg bor. (Med bil og ferje tar det et par timer å komme seg dit.) Etter omtalene ble jeg nysgjerrig på bøkene, og gikk til innkjøp av de to første.

Den første boka svarte absolutt til forventningene!
Handlinga er lagt til Namsos, og en som har vært en del ganger i byen, kan kjenne seg igjen. Når forfatteren i tillegg bare er året eldre enn meg, vil det si at mye av det han beskriver av hendelser på 70 og 80-tallet virker kjent. Jeg kjenner meg ganske enkelt igjen i mye av det han skriver.
Når han at-på-til skildrer mennesker på en realistisk og sannferdig måte, får man troa på både handling og personer. Han beskriver dagligdagse hendelser på en sånn måte at man skjønner at det dagligdagse er en del av selve livet, og alt det dagligdagse, som kanskje kan virke fremmed for noen, er med på å forme liv og mennesker.


Når du har lest den første boka, må du også lese neste - så det kan være lurt å skaffe seg alle tre før man starter.
Jeg ventet litt med bok nr. 2, og det har for så vidt vært smart, for det fikk karakterer og miljø til å modne litt.
Men nå kjenner jeg veldig på at jeg bør få Innsirkling 3 i julegave!

ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)