lørdag 2. april 2016

Bøker lest i 2016; Mars

Det så ikke ut til at jeg skulle få lest så mange bøker i mars,
men det ble faktisk 5.


De fem bøkene er: 


Bok #16; Vingebelastning av Helga Flatland
Mer om boka: Andreas på 30 år er tilsynelatende en representant for de unge og vellykkede i Oslo anno 2014. Han tilhører en generasjon som er blitt fortalt at de kan bli akkurat hva de vil, velge hva de vil, og gjøre hva de vil. Andreas har også fått alt han forestilte seg at han skulle få - han har egen leilighet, jobber i et anerkjent kommunikasjonsbyrå og er samboer med Hanna som jobber i NRK. Noe er likevel feil, han er ikke så lykkelig som han burde vært.Når Andreas blir utsatt for en ulykke og mer eller mindre tilfeldig fanges opp av det psykiatriske helsevesenet, får han raskt en lettere psykisk diagnose. Han blir sykemeldt og han omfavner den nye livsstilen som en mulighet. Samtidig blir alle hans mellommenneskelige relasjoner satt på prøve idet han går inn for å finne «svarene». 

Helga Flatland beskriver det dypt menneskelige og noe av det spesielle både ved dagens generasjon og de problemene mange kan kjenne på. Boka bærer preg av forståelse og innsikt i psyke og relasjoner.
Den første norske romanen i år, av nyere dato.


Bok #17; Alt det som lå meg på hjertet av Levi Henriksen.
Mer om boka: En kvinnelig prest holder på å miste troen under julegudstjenesten, en fallert musiker kler seg ut som nisse for å glede barnet til en kvinne han knapt kjenner, en gutt savner en mor så sårt at han på julaften forsøker å spleise faren med det kvinnelige postbudet. Alt det som lå meg på hjertet er en ny samling med julenoveller fra Levi Henriksen. Bare mjuke pakker under treet, som var Henriksens forrige samling julefortellinger, ble mottatt med unison begeistring da den kom i 2005, og blir nå filmatisert. Disse nye fortellingene fører oss nok en gang i kontakt med hverdagsskjebner i et skogslandskap, mens snøen faller og mennesker trår et skritt nærmere hverandre.

Kanskje litt "merkelig" å lese julefortellinger i påska, men denne var egentlig bestilt på biblioteket tidligere, og sist jeg var innom dem, ble den tatt fram fra under disken - med spørsmål om jeg fortsatt var interessert. Først tenkte jeg at den fikk vente, men Levi Henriksen byr alltid på gode leseopplevelser, så den fikk bli med hjem. Jeg angrer ikke. Hans fortellinger om virkelighetstro og ekte mennesker, med reelle utfordringer mange kan kjenne seg igjen i, passer alltid inn. Om du ikke har lest noen av hans fortellinger, er det tid for å prøve. ANBEFALES!
Årets andre novellesamling.


Bok #18; Malala av Malala Yousafsai, sammen med Patricia McCormick.
Malala Yousafsai var bare ti år gammel da Taliban tok kontroll over området der hun bodde. De sa at musikk var forbudt. De sa kvinner ikke fikk lov til å gå på markedet. De sa jenter ikke kunne gå på skolen. Malala vokste opp i et tidligere fredelig område av Pakistan som ble forvandlet av terrorisme, og hun lærte at hun måtte kjempe for det hun tror på. Og da kjempet hun for sin rett til utdanning. Den 9. oktober i 2012 mistet hun nesten livet på grunn av den kampen: Hun ble skutt på kloss hold mens hun satt på bussen hjem fra skolen. Ingen trodde hun skulle overleve. Nå er hun et internasjonalt symbol på fredelig protest, og den yngste noensinne som er tildelt Nobels fredspris.

Som det står i omtalen av boka, vil hennes imponerende historie åpne leserens øyne for en annen virkelighet og få en til å tro på håp, sannhet, mirakler og muligheten for at én person - én ung person - kan gi inspirasjon til endring i lokalsamfunnet og utenfor. 
Jeg har beundret Malala lenge, og det å lese hennes historie får meg til å beundre henne enda mer. Hun er et bemerkelsesverdig ungt menneske som virkelig står opp for det hun tror på, utrettelig og sterkt.
Biografi - versjon for unge


Bok #19; Brobyggerne av Jan Guillou
Starten på historien om brødrene Lauritzen og "Det store århundret".
Om boka: Etter at både faren og onkelen deres omkommer på havet, må tre brødre fra Osterøy på Vestlandet reise inn til Bergen for å forsørge familien. De tre små repslagerlærlingene viser seg å være uvanlig teknisk begavet og ved hjelp av bergenske velgjørere blir brødrene utdannet jernbane- og brobyggere ved universitetet i Dresden. Planen er at de skal tilbake til Norge for å bidra til det mest storartede norske ingeniørprosjektet noensinne - byggingen av jernbane mellom Oslo og Bergen. Men kjærligheten vender om på alt. 
Den ene broren flykter, bedratt og skamfull, til tysk Øst-Afrika. Den andre broren flykter også på grunn av kjærligheten, han ender i London. Bare Lauritz, den eldste, vender tilbake til Norge. Som takk for utdanningen slutter han seg til jernbanebyggingen på Hardangervidda. I det nye århundret var fremtidsoptimismen stor. Med teknikkens gjennombrudd skulle alle kriger være utryddet. Lite ante man om at verden sto overfor det blodigste og mest dramatiske århundret noensinne.

Interessant og spennende. Noen har uttrykt at boka er langdryg - og jeg har holdt på lenge med denne første boka (mest fordi jeg har den på e-bok, og da leser jeg bare før jeg legger meg til å sove på kvelden) - men den er ikke kjedelig-langdryg. Historien er omfattende og detaljrik, og jeg likte den! Jeg liker den så godt at jeg bare er nødt til å lese resten av bøkene i serien. I skrivende stund er jeg i gang med bok 2, også som e-bok, på svensk (selv om far er fransk og mor er norsk, så er jo Jan Guillou svensk statsborger)
Lest som e-bok; årets tredje.


Bok #20; Gravstille av Arnaldur Indridason

Det hele begynner med en barnebursdag. Beinet toåringen på gulvet sitter og gnager på er ikke en kotelett, men en del av et menneskeskjelett. Beinet kommer fra en byggetomt like ved. Politiet blir tilkalt, og finner minst ett skjelett begravd på tomta. En analyse slår fast at beina er omkring 50 år gamle. Dermed får ikke saken noen prioritet hos politiet, den overlates til arkeologene.
Men Erlendur, etterforskeren fra Myren, greier ikke å slippe tanken på hva som hendte den gangen. Noe med måten skjelettet ligger på, med den ene hånden som strekker seg opp mot jordoverflaten, får ham til å tro at den som ble begravd der var i live da det skjedde. Denne tanken skaper et raseri og en avmakt i ham som gjør ham fast bestemt på å finne ut av dette mysteriet.

Jeg kjøpte to bøker av Indridason på salg for et par år siden, og jeg var ikke klar over at jeg leste den boka som kom ut sist først. Det gjorde at jeg kjente til noe av Erlendurs historie da jeg begynte på denne boka. Det gjorde egentlig ikke så mye, bøkene kan gjerne leses frittstående, selv om det kanskje hadde vært en fordel å få den overordnede historien i rekkefølge. Jeg har i hvert fall funnet at islandsk krim er spennende, og forfatteren har skrevet flere bøker som jeg gjerne vil ha med meg. De vil bli lest kronologisk...

Fin oppvarming for turen til Island om et par uker. :-)


April er her, og jeg holder på med to bøker i skrivende stund.
Ha en god lesemåned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)