lørdag 3. mai 2014

Bøker lest i 2014; #21

Bok #21 i 2014 ble

STALINS KYR
av Sofi Oksanen

Dette er mitt første møte med denne forfatteren, og etter å ha lest boka, blir det nok flere møter.

Jeg hadde lest mange gode anmeldelser på Oksanens bøker før jeg ønsket meg denne til jul. Dette er debutromanen, og den ble utgitt første gang i 2003, og på norsk i 2009.
Sofi Oksanen er fra Finland, og vokste opp med finsk far og estisk mor, akkurat som hovedpersonen i boka.

Til å begynne med hadde jeg litt problemer med å komme inn i handling og fortellermåte. Det veksles mellom det mor til Anna, Katariina, opplever i sin barndom og ungdom, og det Anna forteller fra sin egen oppvekst.
Etter hvert fikk jeg tak på historien, og den tok seg stadig opp - selv om temaet er vanskelig og vondt. 
Anna utvikler fra barndommen spiseforstyrrelser, og denne delen av fortellingen tar over mer og mer av handlingen. Parallelt beskrives hvordan det var å vokse opp med et bein i hver leir, Finland og Estland, om Sovjettiden og oppløsningen av unionen, 
- og betydningen det hadde for det estiske folket.

"Anna vokser opp i Finland og lærer tidlig å benekte sin estiske bakgrunn, for hennes mor Katariina vil beskytte datteren mot horestempelet estiske kvinner har fått. Men familiens estiske fortellinger bæres videre.
Stalins kyr er en stor roman om hvordan historiske erfaringer krysser generasjoner, landegrenser og samfunnsformer."

Dette er ingen lettlest bok man skynder seg å lese. Den har mange lag og utfordrer og får leseren til å stille spørsmål.

ANBEFALES!


Dette ble innlegg nr. 500 på denne bloggen,
og i dag er det 2 år siden jeg skrev det første ordinære innlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)