mandag 14. juli 2014

Bøker lest i 2014; #32

Det blir litt feil å si "bøker lest",
siden bok nr. 32 i år ble lyttet til,
men den 32. boka ble uansett 

JEG NEKTER
av Per Petterson

Jeg stiftet bekjentskap med Per Petterson blant pensumlitteraturen i Norsk1 i fjor.
Mange av mine medstudenter syntes den gangen at 
Ut å stjæle hester var tung og vanskelig. 
Jeg likte den.


Da jeg fikk tilbud om å laste ned Jeg nekter i NSB's underholdningsapp, var det ikke vanskelig å bestemme seg for å gjøre nettopp det.

Jeg lyttet til denne boka på vei til og fra arbeid i løpet av praksisperioden jeg hadde i vår, og det var en fin både avslutning og start på dagen.

To menn møtes tilfeldig en tidlig morgen på brua over til Ulvøya i Oslo. Tommy og Jim. De har ikke sett hverandre på femogtredve år, men en gang hadde de vært venner så langt tilbake de kunne huske. Et vennskap like naturlig som å puste. Men hva skjer hvis den ene plutselig får det for seg at et vennskap må fortjenes? Og i dag: Jim står og fisker på brua, og Tommy kommer kjørende i sin nye Mercedes. Er det ikke rart, sier han, at ting kan bli sånn, omvendt. Fortid møter nåtid i det døgnet vi følger dem, tidlig i september, 2006.


Jeg liker Per Petterson og hans fortellerstil, selv om jeg satt igjen med flere spørsmål da boka var ferdiglest enn da jeg begynte. 
Den gir rom for tanker og drømmer videre.
En varm historie om hvordan livet kan arte seg så forskjellig for mennesker som vokser opp sammen.
Barndommen setter spor...

Jeg anbefaler boka på det varmeste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)