lørdag 15. november 2014

Bøker lest i 2014; #58

Bok #58 i 2014
ble ei ungdomsbok
av Hilde Hylleskaar:
JEG VIL VÆRE MEG.

Fra bokas bakside: Jeg er min egen gåte og jeg er min egen oppgave, skriver Lydia, en intelligent og kunstnerisk begavet 16-åring som vi følger gjennom tre på videregående. I dagboken skriver Lydia om seg selv, klassekameratene og lærerne, og om hvordan hun føler seg både utenfor og innenfor på en gang. Og hun skulker jo ikke egentlig skolen, hun trengte bare litt fri til å tenke på seg selv.

"Når man er ung, er det altfor lett å bli sint på seg selv.Man ønsker at mange ting skulle være annerledes. Spesielt en selv. Men nå bryr jeg meg ikke mer. Jeg er den jeg er. Jeg er meg."


Denne boka valgte jeg ganske enkelt fordi det er ei ungdomsbok. Som (forhåpentligvis) framtidig lærer i norsk, må jeg holde meg oppdatert på hva som finnes av litteratur for ungdom. Denne boka handler om hvordan det er å være ung, og det kan vel ikke være noen bakdel for den framtidige læreren å sette seg enda mer inn i det heller. ;-)

Når jeg leser boka, slår det meg hvor tøft det kan være å være ung og skulle finne seg sjøl. Man blir veldig egoistisk og selvsentrert i den alderen - alt dreier seg om meg, meg, meg...
Boka er nok fin for ungdom i samme aldersgruppe som hovedpersonen. Kanskje vil de kjenne seg igjen i mye. Men sannelig tror jeg den kan være viktig lesning for foreldre til ungdom i samme alder også. Vi kan ha ett og annet å lære. :-)

ANBEFALES!

1 kommentar:

  1. Herlig omtale! Jeg har fått mer og mer sansen for ungdomsbøker. Ikke nødvendigvis bøker som viser hvor vanskelig det er å være ungdom, (den sliter jeg litt med) men sjangeren har ofte fine bøker. Denne høres ut som en fin bok, og jeg skal sannelig se nærmere på den.(Regner med du har lest Faen ta skjebnen, Ett sekund om gangen, Battle, Papirbyer og Rød som blod?) Gleder meg til neste Takknemlig... Er beæret over å være på blogglisten din :)

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)