torsdag 1. januar 2015

Bøker lest i 2014; #66

Bok #66 i 2014
ble
FOR RIKET ER DITT
av Anita Kristensen

Denne boka ble utgitt på Publica forlag i 2011, så det er en av de nyere norske bøkene. Jeg kom tilfeldig over denne boka på Storytel, der jeg lette etter lesestoff nå i jula. Den overrasket meg positivt.

Forlagets omtale:
Barn forsvinner sporløst fra sine hjem. Samtidig fylles huset opp hos en fanatisk pastor. Premissene er lagt for en fortelling som beveger seg inn i et minelagt landskap, der maktmisbruk, vold og begjær får utfolde seg under dekke av religiøs utfoldelse. Politiet famler i blinde i de mange forsvinningssakene, mens den lille menigheten driver mot den store katastrofen som en åreløs kano mot fossefallet. Forfatteren lar leseren få innblikk i en verden som dessverre ikke er ren fiktiv konstruksjon. Romanen er derimot aktuell med tanke på små barn som har forsvunnet de siste årene. I tillegg fungerer historien som en vekker med tanke på dem som innenfor ulike religioner manipulerer og dreper i forskjellige guders navn.

Forfatteren er ukjent for meg, og etter å ha googlet henne finner jeg ut at hun har gitt ut ei bok til, Ondskapens skygge. Den boka fikk blandede tilbakemeldinger da den kom ut i 2007. Kristensen ble blant annet beskrevet som en uferdig forfatter den gangen.
Hun er ikke av Norges mest kjente forfattere, men jeg synes For riket er ditt, var lovende...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)