torsdag 1. januar 2015

Bøker lest i 2014; hvordan gikk det?

Den første dagen av 2015, 
og det er tid for å oppsummere bokåret 2014.
Jeg klarte akkurat ikke målet mitt for året, som var på 70 bøker, - det ble "bare" 69. 
Det er 12 bøker mer enn i 2013, så sånn sett er jeg fornøyd. :-)
Så hvordan gikk det med målene mine?



Jeg hadde noen mål knyttet til norsk litteratur:
6 norske romaner
Et mål jeg klarte! Bøkene jeg leste var 
Skyskraperengler, Skyskrapersommer, G for Georg, 
I mørket er alle ulver grå, Ragnhild og Siste leveåre
Det ble altså 3 romaner av Tove Nilsen, en av Gunnar Staalesen og 2 av Olav Duun.

6 nyere norske romaner
Her har jeg tenkt på bøker skrevet etter 2010, og også her klarte jeg målet. Jeg leste
Det finnes ingen helhet, Jeg nekter, Presteskapet,  Nu, jävlarFor riket er ditt, Jeg skal gjøre deg så lykkelig
Her er det tre e-bøker(Presteskapet, Nu, jävlar og For riket er ditt) og ei lydbok(Jeg nekter) 

4 norske klassikere
Jeg leste 3 norske klassikere, så det ble en mindre enn målet jeg hadde satt meg.
Markens Grøde, Medmenneske og Fru Inês
Samtidig kunne jeg nok ha regnet Ragnhild og Siste leveåre av Olav Duun blant klassikerne - noe jeg ikke gjorde...

- 5 av dem på nynorsk
Det ble 4 bøker på nynorsk av de nevnte bøkene:
Det finnes ingen helhet, Medmenneske, Ragnhild, Siste leveåre


Som framtidig norsklærer satte jeg meg mål om å lese bøker for barn og ungdom:
2 nyere barnebøker
Her ble det bare ei bok: 
Vindeltorn

3 barnebokklassikere
2 bøker ble lest i denne kategorien: 
Stora Emilboken(på svensk) og Det vesle huset i den store skogen
Her har jeg et stort utvalg stående i bokhylla, så det er bare snakk om prioritering...

3 ungdomsbøker
Her ble det to bøker - tida strakk ikke til...
Salamandergåten og Jeg vil være meg

Når det gjelder utenlandske bøker, ble det et godt år...
5 svenske bøker - på svensk
Et mål jeg klarte:
Sjöjungfrun, Stenhimlen, Villa Bonita, En man som heter Ove og På stort alvar
(Her har jeg ikke regnet med Emilboken og Anna Svärd)

8 (nyere) utenlandske romaner
Her tenkte jeg i utgangspunktet på bøker skrevet etter 2010, men jeg har utvidet til å la det gjelde for alle bøker skrevet av utenlandske forfattere.
Dette målet klarte jeg med god margin, for jeg leste 10 utenlandske romaner i 2014.
Englefall, Den trettende fortellingen, Glass og aske, Stalins kyr, Syv dager med tirsdagsdamene, Mot nordavinden, Orkideens hemmelighet, Saras nøkkel, Snøbarnet og Det som ventet meg.
Her var det mange godbiter!
2 av dem er lest som e-bok(Orkideens hemmelighet og Saras nøkkel)

1 utenlandsk klassiker
Anna Svärd

14 krimbøker
Her kom jeg ikke helt i mål - det ble 9 krimbøker:
Malstrømmen, Stormen, Mordrommet, Gutten i kofferten, Kvinnen i buret, Flaskepost fra P, Maigret forsømmer en sjanse, Maigret og den flamske bokbinder, Maigret og hans døde mann.
Her kunne jeg ha tatt med Sjöjungfrun, I mørket er alle ulver grå, Presteskapet og For riket er ditt, men de ble plassert under andre kategorier...

2 novellesamlinger
ble til 4, med den svenske På stort alvar
Løsrivelse, Den skandinaviske gullrekka(krim), Ned-ned-ned + På stort alvar
Det blir flere novellesamlinger i 2015

1 diktsamling
Da jeg først var i gang, ble det tre. Alle av Arne Garborg
Haugtussa, I Helheim og Kvæde

2 historiske romaner eller dokumentarer
Målet ble nådd med:
Det vi kan stå for og Søstrene Boleyn

1 lydbok
Her slo jeg til med 3 lydbøker:
Det tapte symbol, Jeg nekter, Nostradamus testamente

12 serieroman-bøker
Nådde målet - kunne ha lest flere og nådd totalmålet på 70, men det ble for "lettvint". :-)
Har lest 14 bøker fra 3 ulike serier:
 3 fra Storgårdsfolk(avsluttet), 4 fra Sønnavind og 7 av Syvende sans(avsluttet)

8 av de 70 bøkene skal være e-bøker.
Dette målet nådde jeg med:
Flaskepost fra P, Orkideens hemmelighet, Saras nøkkel, Vindeltorn, Malstrømmen, Presteskapet, Fru Inês og For riket er ditt


I 2014 har jeg altså lest mer dikt- og novellesamlinger enn først planlagt, mens jeg ikke fikk lest så mange barne- og ungdomsbøker som jeg ønsket, og krim og nynorsk ble det også litt lite av...
Det blir noe å tenke på for 2015... :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)