mandag 25. januar 2016

Bokåret 2015; hvordan gikk det?


Jeg hadde som mål å få lest 70 bøker i 2015, men det gikk ikke. Endte opp på 57 bøker, så jeg bommet med 13. Nå skal det sies at jeg leste mye pensumlitteratur i vårsemesteret, og det har jeg ikke regnet med. Det var egentlig ei bok som ødela mye av planene, og det var den jeg valgte å lese i sommer - det tok alt for mye tid... Men hva har jeg lest?

Jeg hadde som mål å lese 5 norske romaner skrevet før 2010. 
Det ble bare tre: Ett skritt fra døden, Innsirkling og Menneske og maktene.

Mål nr. 2 var 5 norske romaner skrevet etter 2010. Det målet nådde jeg med: Fantomsmerte, Harpesang, De usynlige, Innsirkling 2 og Dagen skal komme med blå vind.

Jeg hadde planer om å lese 3 norske klassikere, og det klarte jeg gjennom Maisa Jons, Peer Gynt (tegneserieroman) og Fra Kristianiabohemen, bind 1.

Barne- og ungdomsbøkene byr på noen utfordringer, men jeg fikk lest to nyere barnebøker og en klassiker: Operasjon Tordensky og Halvgudene + Heidi. (Halvgudene omtales for øvrig som barnebok noen steder, og ungdomsbok andre steder.)

Fem svenske bøker gikk greit. Jeg leste Sirila gentlemän sökes, Minnet av en smutsig ängel, I havet finns så många stora fiskar, Handen og Gilla hata horan.

Det ble 11 utenlandske bøker, ei mer enn planlagt, og det var Kafka på stranden, Huset du elsket, Historien om Pi, Arven, Lavendelhagen, Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai, Rosa elefanter, Livlegens besøk, Den hvite dronningen, Lys mellom to hav og Tirsdagsdamene mellom ugress og roser.

I tillegg ble det hele 3 utenlandske klassikere - to mer enn planlagt; The Great Gatby (Den store Gatsby - som jeg faktisk leste på engelsk), Hobbiten og Ringenes Herre. 
Og det var Ringenes Herre som ødela mye av planen min. Jeg kastet bort hele sommerferien på den, og hadde neppe fullført om det ikke var for at jeg hadde den på lydbok i tillegg til papirutgaven...

Det ble bare 4 krimbøker, men i 2015 som i 2014, var noen av bøkene jeg har ført under andre kategorier også krim. De fire var: Kvinnene på stranden, Den femte årstiden, Døden kommer til Pemberley og Änglamakerskan.

Det ble tre novellesamlinger, som planlagt; Elskar - elskar ikkje, MOT og Hesten frå Hogget. De to første er skrevet for ungdom - så der har vi et par ungdomsbøker også - men jeg har ikke talt dem med under den kategorien. 

Jeg har lest to diktsamlinger, ei mer enn planlagt: Dikt i samling og Å vere i livet

Det ble to dokumentarer/biografier/historiske romaner: Hvorfor hopper jeg og Mitt liv med Martin Luther King jr. To meget forskjellige bøker og to vidt forskjellige mennesker som får/fikk utrettet viktige ting i livet.

Også i år har jeg lest 12 serieromaner: 6 av Sønnavind og 6 av Tre søstre.

Av alle bøkene ble det to hele lydbøker: Den eneste ene og Hesten frå Hogget + ei delvis: Ringenes Herre.
Det ble sju e-bøker: The Great Gatsby, I havet finns så många stora fiskar, Arven, Maisa Jons, Den hvite dronningen, Tirsdagsdamene mellom ugress og roser, Halvgudene.

Sju av bøkene var på nynorsk: Elskar - elskar ikkje, Innsirkling, Innsirkling 2, Menneske og maktene og Hesten i hogget, Dikt i samling og Å vere i livet.



Jeg har lest færre norske romaner og krimbøker enn planlagt, men har samtidig lest flere noveller og dikt. Det har også blitt litt for få barne- og ungdomsbøker. Det gjør at jeg har noe å strekke meg mot i 2016. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)