mandag 10. april 2017

Bøker lest i 2017; mars

Jeg leste bare tre bøker i mars, 
og det er ikke særlig mye.
De to av Falkberget er riktignok ikke særlig lettlest, men ...


Bok #11; Christianus Sextus - De første geseller av Johan Falkberget
Christianus Sextus (1927–1935) er en romantrilogi fra 1700-tallets gruvemiljø på Røros. Falkberget arbeidet selv i gruven Christianus Sextus fra han var barn, og han var innom forskjellige grader av det tradisjonsrike, gamle bergmannsyrket. Bøkene bærer preg av at han kjenner miljøet han skriver om.

Lydbokforlagets omtale: I De første geseller møter vi først og fremst Løytnant Dopp som tar æren for å ha oppdaget nye, drivverdige ertz-forekomster, og hans rike kjæreste/kone Elisabeth. Vi blir også kjent med 13 fattige jämter, skogsfolk og soldater fra Karl den tolvtes hær, som drar over Kjølen for å søke arbeide i Bergstaden. Arbeidet er hardt, og driften av gruven er ikke så liketil som Dopp kanskje trodde i utgangspunktet. Noe skepsis og motstand møter han også fra andre gruvefolk. I De første gaseller blir vi kjent med arbeidere og "herrefolk" i hverdagen deres. 

Innimellom kan det være vanskelig å følge Falkbergets tankesprang og veksling mellom norsk og svensk - som selvfølgelig er realistisk slik situasjonen var den gang, så er historien troverdig. Lettlest er den ikke, og jeg brukte litt tid på boka. Grunnen kan selvfølgelig være at dette egentlig ikke var et førstevalg når det gjelder lesestoff akkurat nå, men når en av elevene mine skal skrive fordypningsoppgave i norsk om trilogien, så synes jeg at jeg må sette meg inn i stoffet. 
De første geseller er første bind i trilogien.


Bok #12; Äkta amerikanska jeans av Jan Guillou
Forlagets omtale: Eric, som er tredje generasjon Lauritzen, vokser opp på 1950- tallet - tiden da grunnlaget for det svenske folkhemmet og velstanden legges. Et utbombet Europa skriker etter svenske råvarer. Samtidig preges tilværelsen av frykten for atomkrig. Men for Eric er de mørke skyene enda nærmere; hans beskyttede tilværelse i Saltsjöbaden er i ferd med å slå sprekker. 

Gjennom de store omveltningene fødes også en ny ungdomskultur. Impulsene kommer ikke lenger fra Europa, men USA. Eric lar seg fascinere av alt det nye innenfor musikk, mote og film. Ikke bare greier han å smugle inn den forbudte drikken Coca-Cola - han blir også den første i klassen som får et par ekte amerikanske jeans.

Äkta amerikanska jeans har fått litt blandede kritikker, og flere mener at den bryter med de foregående i serien fra "Det store århundret". Jeg likte den, og den passet bra som lydbok, til og fra jobb. 


Bok #13; Christianus Sextus - I hammerens tegn av Johan Falkberget
I hammerens tegn møter vi først Tol Olofsson som er på tur tilbake til Sverige til barnebarnet Gölin. Tol finner henne, og sammen med Gölin og den enbente Brodde, går de tilbake til Norge. Falkberget beskriver naturen de vandrer gjennom på en levende måte i denne delen av boka. 
Ellers møter vi noen tragiske skjebner i denne boka, men det er også hjertevarme og positive hendelser. Livet i Bergstaden og i gruvene beskrives godt.
Dette er andre bind i trilogien.


Christianus Sextus leser jeg altså mest fordi en av elevene mine skal fordype seg i dem i særemnet sitt. Siden jeg ikke hadde lest noe av Falkberget før, var det på mange måter på høy tid. Samtidig er et bare å innrømme at de ikke er lettlest, og jeg måtte ha en pause og lese et par andre bøker, før jeg tar fatt på tredje og siste bok i trilogien.
Äkta amerikanska jeans svarte til mine forventninger, og jeg er selvfølgelig spent på neste del av historien om familien Lauritzen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)