søndag 25. juni 2017

Sommerlesing


Sommerferien min har vart ei uke nå, og det har vært godt å roe ned etter en travel periode, både på jobb og på fritida. De første feriedagene har jeg virkelig slappet av og gjort ting jeg har hatt lyst til. For eksempel å lese andres blogger. 😊
I dag skriver Ine, I bokhylla, om sommerlesing og lesevaner, og det var en god idé, synes jeg - så her kommer mine tanker rundt det:

1.Bruker du å lese mer eller mindre, eller som vanlig på sommeren?
Jeg leser ganske jevnt gjennom hele året, men leser nok mer om sommeren enn ellers i året. Det kommer nok av at jeg har bedre tid, og lesing blir noe av det jeg prioriterer.

2. Leser du samme type(r) av bøker som ellers i året, eller leser du noe spesielt på sommeren?
Jeg leser ganske mye forskjellig, gjennom hele året, og jeg velger ofte noe som skiller seg litt ut fra det jeg leste sist. Siden vinterferien har jeg f.eks. lest bøker som elevene mine skulle skrive særemne om, så nå føler jeg behov for å lese noe jeg har valgt selv, noe jeg har hatt lyst til å lese ei stund. Sommeren er på mange måter tida for å lese noe lett og "tankeløst", men ofte velger jeg noen "mursteiner" som krever litt mer. Når jeg har god tid, passer det godt med noen sånne også. Det resulterer ofte i ei god blanding i løpet av sommeren.

3. Beskriv den ultimate sommerleseplassen!
Min leseplass gjennom året er i sofaen på kjøkkenet. Der har jeg godt lys, er litt for meg selv, samtidig som familien er i nærheten. Jeg sitter gjerne i sofaen og leser på sommeren også, men det kommer litt an på været. Om sola skinner og det er varmt, sitter jeg gjerne på altanen (gjerne i skyggen om det blir for varmt). Ellers er det jo kjekt å ligge på stranda å lese av og til.

4. Hvilken bok er perfekt for en sløv dag på stranden?
Jeg tar ikke med meg de tyngste mursteinene på stranda, men det meste passer å bli lest der også. Avslapping i sola med ei bok blir ikke feil uansett, tenker jeg.

5. Fortell om en bra bok som utspiller seg på sommeren!
Stenhimlen, eller en av de andre bøkene av Karin Brunk Holmqvist. Det er vel ikke riktig alle som utspiller seg på sommeren, men Österlen og Skåne er sommer uansett, for meg! Jeg ser for meg rapsåkrene, det bølgende landskapet og høy, blå himmel med en gang (bildene øverst er fra Sør-Sverige).
I Stenhimlen møter vi Erna som er 34 år og fortsatt bor sammen med foreldrene sine utenfor Kivik. Erna er sjenert og stille og blir holdt stramt i tøylene av sin far. Det er ikke ofte hun får gjøre som hun vil, og hun har nesten gitt opp drømmen om et eget liv...


Her og her, finner du flere blogginnlegg om sommerens lesevaner. 📚📙📖📕📔

1 kommentar:

  1. Fint at du hev deg på du også. Synes det er koselig med slike innlegg. :)

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)