lørdag 6. januar 2018

Bøker lest i 2017; november og desember

Det ble ikke lest så mange bøker de siste to månedene i 2017.
I november ble det faktisk bare 1(en)!!
Derfor ble det aldri et eget innlegg om den boka.
Jeg tar den med sammen med de fem jeg leste i desember.



Bok #54; Hjerteknuser av Geir Tangen
Forlagets omtale: Journalisten Viljar Ravn Gudmundsson og politietterforsker Lotte Skeisvoll har akkurat begynt å komme seg etter saken med seriemorderen som kalte seg selv Maestro, idet en ny kriminalsak ryster dem begge. I et av Haugesunds finere villastrøk blir en ung jente funnet drept etter en fest. Nærmere undersøkelser avdekker et mye tyngre ungdomsmiljø enn noen hadde kunnet forestille seg, en dødelig cocktail av høyreekstremisme, eksperimentell sex og narkotika. Og midt i dette: Viljars egen 17 år gamle sønn. For en usikker ungdom er avstanden mellom himmel og helvete farlig kort, og hvert nye skritt et potensielt feilsteg.

Etter å ha lest Maestro var jeg spent på oppfølgeren. Jeg lånte boka i eBokBib-appen til biblioteket, men det var laaang ventetid. Da jeg fant den i appen, og reserverte den, var jeg langt nedpå ventelista. Jeg ser at jeg har lagt inn boka i Goodreads i begynnelsen av juli, men jeg tror ikke jeg reserverte den så tidlig. Det var uansett verdt å vente på den. Geir Tangen skuffet ikke! Spennende bok, med flere lag - om man bryr seg om sånt. ANBEFALES for krimlesere.


Bok #55; Nyckeln av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Omtale: Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.

Som jeg har nevnt før, er jeg nok ikke egentlig i målgruppa for denne serien. Likevel synes jeg den er spennende. Bøkene handler om så mye mer enn den åpenbare handlinga knyttet til mystikk og det fantastiske. De handler om å være ung, om å finne ut hvem man ønsker å være og å stå opp for det man tror på og mener. Det gjør at den også kan passe for sånne voksne damer som meg, som jobber med ungdom. ANBEFALES, for ungdom eller de som jobber med unge!


Bok #56; Utrenskning av Sofi Oksanen
Forlagets omtale: En dag i 1992 finner den gamle kvinnen Aliide en forkommen ung jente på tunet utenfor huset. Aliide blir først urolig og skremt, men så vinner medfølelsen, og hun tar henne inn. Slik møtes Aliide og Zara. Den eldste har levd hele sitt liv på gården i Vest-Estland, den yngste har vokst opp i det østligste Russland og har søkt lykken i Vest-Europa, men er nå på flukt fra menn som forfølger henne. Gradvis blir vi klar over hvilke bånd som forener de to kvinnene, og en fortelling om en familie som går i oppløsning når et samfunn får nye makthavere folder seg ut. Handlingen foregår dels under krigen og den sovjetiske okkupasjonen på førtitallet i Estland, dels på begynnelsen av nittitallet når et nytt Europa tar form etter murens fall. Sofi Oksanen skriver med stor følsomhet for dagliglivets detaljer og historiens lange linjer. Utrenskning er en fortettet og uredd roman om hvordan begjæret får forvridde former når makten og volden rår. Skammen og ydmykelsen følger sviket i kjærligheten.

Dette er ikke ei lettlest bok man finner fram for underholdningens skyld. Den er nokså direkte og viser ikke fram glansbildet av Estland, verken i Sovjettida eller etter. Boka gir leseren innblikk i ei tid som var, og man får inntrykk av at den fortsatt kan prege menneskene som levde under et strengt regime. ANBEFALES, men ikke for de "sarteste".


Bok #57; Hjem til jul av Roisin Meaney
Fra bokas bakside: Tre dager før julaften går 17 år gamle Tilly ombord i et fly i Australia. Målet for reisen er å komme fram til Roone, en liten øy på Irlands vestkyst, før jul. Hun har løyet for familien om hvor hun skal, fordi hun bærer på en stor og vanskelig hemmelighet. Tilly er overbevist om at Laura, en kvinne hun aldri har møtt, er den eneste som kan hjelpe henne.
Laura skal feire jul sammen med sine barn og en ektemann hun nesten ikke snakker med lenger. Attpåtil blir den ufordragelige svigermoren hennes liggende værfast på Roone over jul. Laura et ikke engang at Tilly eksisterer, og nok en uanmeldt gjest er ikke julegaven hun har ønsket seg...

Jeg leser ikke sånne feelgood-romaner så veldig ofte lenger, men denne passet meg godt nå. Kanskje jeg trengte den. En hjertevarm historie, litt klisjé-preget, men underholdende og til tider morsom, midt i kaos og vonde ting.


Bok #58; Hvitt hav av Rolf Jacobsen 
Omtale: Året er 1944. Ingrid har vendt tilbake til sin barndoms øy, og tror hun er alene. Hun setter garn og ruster seg for vinteren. Hun klyver over gjerdene som da hun var barn. Men hun er ikke noe barn. Og på uventet vis får hun oppleve kjærligheten gjennom noen intense vinteruker.

Hvitt hav er den andre boka om Ingrid fra Barrøy. Den første; De usynlige, ble en suksess - men jeg var ikke imponert. Tenkte at jeg måtte la Jacobsen måtte få en ny sjanse, så denne boka ble lastet ned i eBokBib-appen. Og historien er interessant nok, men ... jeg lar meg ikke trollbinde denne gangen heller. 
Jeg er nok litt ødelagt etter lange perioder med retting av skriftlige innleveringer i norsk. Jeg lar meg irritere av lange setninger, med innskutte bisetninger, og merkelig tegnsetting. Jeg får det ikke til å flyte. Trolig kommer jeg til å prøve meg på Rigles øye også, men ...



Bok #59; Julestemning av norske serieforfattere
En samling av julenoveller skrevet at noen av de norske serieforfatterne. De kom opp som lesetips i Storytel-appen, og jeg tenkte at det kunne passe som lydbok for turene til og fra jobb i desember. Koselige noveller, med julestemning, men av ulik kvalitet. Helt grei underholdning, tenker jeg.



Av bøkene i november og desember, er det ikke helt lett å framheve noen favoritt. 
Det er ganske forskjellige bøker og vanskelig å sette dem opp mot hverandre. 
Utrenskning mot Hjem til jul, er jo en håpløs sammenligning,
men det er kanskje de to som har gjort sterkest inntrykk, - på totalt forskjellige måter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)